Merida Ninety-Six 1200-D

Posted on Updated on

Încep să cred că recunoaşterea traseului Primei Evadări devine o marcă aproape la fel de cunoscută ca şi concursul în sine. Anul trecut au fost cam 100 de participanţi pe o vreme însorită, iar în acest weekend s-au strâns 80. Mai puţini, e adevărat, dar asta s-a datorat în special ameninţării cu ploaia şi a traseului noroios. Astfel de ieşiri devin evenimente de socializare pentru pasionaţii de MTB din Bucureşti (şi nu numai). Pentru mine o bucurie în plus a fost ocazia de a testa o Merida Ninety-Six 1200-D, modelul de intrare în gamă din seria numită 96 (ca troleibuzul, dar mai scumpă).

Spre deosebire de suratele ei cu cadru din carbon care participă în Campionatul Mondial de cross-country, 1200-D are un cadru de aluminiu, fabricat prin tehnologia hydroforming. Asta nu-i poate decât bucura pe proiectanţii de la Merida, pentru că astfel se pot juca cu imaginaţia lor debordantă şi pot crea cadre mai uşoare şi cu forme atrăgătoare, fără a face rabat la capitolul rigiditate. Şi într-adevăr 96 1200-D este o maşinărie frumoasă.

Scopul ei principal este de a mânca macadamul traseelor de cross-country, aşa că parcursul Primei Evadări, deşi în mare parte plat, este numai bun pentru testare. Nu ne împrietenim chiar din primele minute, pentru că nu reuşesc să-mi setez poziţia optimă de la început. Prima parte a traseului, prin pădurile Băneasa-Tunari îmi confirmă că e un racing bike. De altfel şi o scurtă privire pe cifrele din tabelul cu geometria 1200-D-ului sugerează acelaşi lucru. Cu un head tube angle de 71°, nu poate să fie decât un mic tigruleţ în căutarea umătoarei căţărări pe care să o vâneze. Incită la viteză şi depăşiri creatura.

Din păcate traseul Primei Evadări nu are căţărări propriu-zise, doar mici urcări, unde biţa nu ezită deloc însă. La asta contribuie anvelopele Rocket Ron de la Schwalbe care găsesc aderenţa şi în locurile unde nu mă aşteptam să o facă.  Minusul lor este că se încarcă destul de mult cu noroi, aşa că sunt mai recomandate traseelor uscate sau doar umede, nu oceanului de noroi care se întinde pe traseul PE de la stână până spre localitatea Căciulaţi. Nici spaţiul de degajare al cadrului nu ajută în astfel de condiţii.

Îmi este greu totuşi să spun despre 1200-D că e un full-suspension. Eu îl văd mai mult ca un improved hardtail (ăsta e trademark personal). Suspensiile faţă-spate lucrează bine împreună, îşi fac datoria de a crea un ride confortabil, fără a da impresia că vor ajunge des la capătul cursei, dar şi fără a taia din suflul pedalării. Cu alte cuvinte, accelerează la fel de bine precum arată. Configuraţia single-pivot a suspensiei spate e câştigătoare prin simplitate.

Shock-ul spate dispune de un remote lockout pe ghidon. Util, dar nu neapărat necesar pe asfalt sau macadam bun, decât dacă eşti un sprinter cu piciorul greu (nu eu). Asta pentru că şi cu ambele suspensii neblocate, se pierde foarte puţin din forţa pedalării. Oricum, pe drumul de întoarcere pe asfalt, am mers cu ele blocate, uitând de multe ori că nu merg pe un hardtail. Uneori însă mi s-a întamplat să lovesc bascula suspensiei cu interiorul genunchiului, dar probabil e doar o chestie de obişnuinţă. Vânătăile rămân.

Transmisia lui Ninety-six 1200-D este furnizată de SRAM. Încă o premieră fericită pentru mine, deoarece de mult doream să testez gama X.9. În cazul de faţă este varianta 3×10. Până acum consideram inutilă folosirea a 10 pinioane, dar mi-am schimbat părerea. Într-adevăr nu e doar o abureală de marketing. În cei 90 km petrecuţi cu bicla asta, am simţit tot timpul că sunt în raportul potrivit, că îmi pot păstra mai bine cadenţa constantă indiferent de cât de fine sunt schimbările de declivitate. Nu e o exagerare, trebuie încercat. Comparat cu echivalentul de la Shimano, deraiorul spate x.9 nu pare foarte diferit în modul de a schimba. Ba chiar mi se pare că face coborârile pe pinioane mai mici printr-o experienţă ceva mai dură decât XT. În schimb, rezistenţa la noroi e impresionantă. Noroi amestecat cu iarbă, paie, nimic nu-l opreşte să funcţioneze în parametri.

Manetele îmi fac o impresie plăcută. Au un aspect lucios şi o atingere plăcută, sunt uşor de acţionat, în schimb, personal, aş prefera ca jocul pe care îl au înainte de acţionarea propriu-zisă să fie mai mic.

Frânele sunt furnizate tot de americanii de la SRAM – Avid Elixir 5 cu rotoare de 185 mm. Îşi fac bine treaba, nu ies în evidenţă cu nimic. E adevărat că nici nu am avut coborâri veritabile să le testez aşa cum se cuvine. Modulaţia lor e bună, dar aş fi preferat un design al manetelor orientat spre frânarea cu un deget.

Regretul meu este că nu m-am putut ridica la cerinţele unui astfel de biţe pe toată durata zilei petrecute cu ea. Deja după jumătatea traseului am început să-mi pierd din suflu şi ştiam că trebuie să mă şi înapoiez în şa.

Nouăşasele este un bike potrivit curselor de XC şi sunt convins că la o Primă Evadare uscată ar face faţă cu brio. Cu siguranţă te incită la a da totul din tine, la a merge cu maximum de potenţial, eficient, precis.

Mulţumesc Veloteca.

4 thoughts on “Merida Ninety-Six 1200-D

    Anyana said:
    18/04/2011 at 11:05

    Un review foarte bun. Felicitari !
    PS. Lasa, ca ne facem noi mari si ne luam 96 🙂

      Stefan said:
      18/04/2011 at 11:34

      Putem si acum. E 1,3 lei calatoria.

      96 Dep.Alexandria, Sos Alexandriei,Antiaeriana, Dr. Rainer, Eroilor, Splaiul Independentei, M.Vulcanescu, Gara de Nord
      Sursa: http://www.travelworld.ro/ratb/romania/trasee-troleibuze-ratb.html

      😉

        Niji said:
        18/04/2011 at 14:20

        Ma bucur Stefan ca ti-a placut 🙂 Viorel am auzit ca si lui i-a cam placut bicicleta de test pe care a avut-o 🙂

        Stefan said:
        18/04/2011 at 14:33

        De aia vroia sa faca schimb cu mine? 🙂
        As testa-o eu si pe cealalta, dar undeva unde am ce sa cobor.

        Multumesc pentru oportunitatea de a lua bicla la test.

Leave a Reply

